با توجه به بررسیهای انجام شده برای شنبههای تمام بها در ماههای گذشته با شنبههای نیمبها مشخص شد که سینماهای تهران در روزهای شنبه رشد ۲ برابری مخاطب و رشد بیش از ۵۰ درصدی فروش را داشتهاند.
طرح نیمبهاء شدن بلیتهای سینماهای تهران در روز شنبه علاوه بر سه شنبهها، به گفتهی رئیس انجمن سینماداران برای کمک به مخاطب در شرایط فعلی اقتصادی جامعه بوده است، حال باید بررسی کرد که این طرح چقدر در جذب مخاطب موفق عمل کرده و آیا در درازمدت هم به رونق گیشه کمک خواهد کرد یا خیر.
در ادامه سینماتیکت با تعدادی از مدیران سینماهای تهران گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:
رضا سعیدی پور مدیر پردیس آزادی این طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با بررسی که بر میزان فروش ۱۰ شنبه اخیر سال ۹۷ داشتیم متوجه شدیم این طرح به فروش تمامی سینماها کمک کرده است. حتی پردیس هایی مثل مگامال و زندگی که پیشتر در روزهای شنبه بلیت نیمبها عرضه می کردند نیز افزایش مخاطب داشتند و به نوعی تبلیغاتی که بر روی شنبه های نیمبها انجام شد این سینماها را نیز تحتالشعاع قرار داد و در کل تمامی سینماها رشد فروش داشتند. البته همچان فروش روز شنبه ۱۴ مهر که روز تهران بود و تبلیغات زیادی مبنی بر نیم بها بودن سینماها در آن روز صورت گرفته بود از بقیه شنبههای سال بیشتر بوده است.
حسین کشاری مدیر سینما استقلال با بیان اینکه ارزیابی نتایج این طرح نیاز به زمان بیشتری دارد گفت: ما تاثیر این طرح را بر فروش سینما استقلال هنوز ندیدهایم چرا که نیمبها شدن بلیت ها در روز شنبه برای سینماهای تک سالنه و سرگروه بسته به فیلمی است که در آن سینما اکران میشود و ما در زمانی که این طرح اجرا شده فیلمی نداشتهایم که بتواند طیف وسیعی از مخاطبان را به سینما بکشاند و فروش شنبه ها را نیز افزایش دهد. به نظر من هنوز تبلیغات زیادی هم روی این طرح صورت نگرفته و در طولانی مدت با تبلیغات مناسب احتمالا شاهد افزایش فروش شنبهها خواهیم بود.
علی رضایی مدیر سینما فلسطین تهران ضمن تایید افزایش فروش و مخاطب سینما در روزهای شنبه اعلام کرد که هنوز فروش شنبه ها به روزهای سه شنبه که سالها است به عنوان روزهای نیمبها مطرح بوده، نرسیده است و بهتر است جراید و صدا و سیما نیز به این موضوع بپردازند تا این خبر در میان عموم مردم نیز جا بیافتد. رضایی درباره تاثیر نیمبها شدن شنبه ها بر دیگر روزهای میانی هفته که به نسبت فروش کمتری از آخر هفته داشتند، گفت: به نظرم با توجه به اینکه روزهای ابتدایی هفته به طور کلی فروش ضعیفی دارند تاثیر نیمبها شدن شنبه ها مثبت خواهد بود و روزهای دیگر فروش ضعیف تری نخواهند داشت. البته ما قبل از اعلام عمومی نیم بها شدن شنبه ها تصمیم گرفته بودیم در روزهای شنبه هم بلیت نیمبها عرضه کنیم که خوشبختانه این طرح در تمامی سینماها لازم الاجرا شد.
ابراهیم میرآخوری مدیر پردیس زندگی نیمبها شدن شنبه ها را با توجه به افزایش مخاطبی که در سینماها دیده خواهد شد را طرح خوبی دانست. میرآخوری همچنین گفت: پردیس زندگی و پردیس مگامال جزو اولین پردیس هایی بودند که از سال گذشته چنین اقدامی را انجام داده بودند اما در سه هفته اخیر و با توجه به اینکه تمامی سینماها در روزهای شنبه نیمبها شدند مردم به طور کلی از این طرح اطلاع پیدا کرده اند و فروش ما هم بیشتر شده است.
یکی از مدیران پردیس چارسو نیز با توجه به وضعیت اقتصادی مردم اجرای این طرح را مثبت دانست و گفت: نیمبها شدن بلیت سینما باعث بهتر شدن حال مخاطبان سینما میشود و چنین اقدامی به نوعی همدردی با اوضاع نابه سامان اقتصادی اقشار ضعیف و متوسط جامعه است اما اگر بخواهیم درباره تاثیر فروش این طرح صحبت کنیم به نظرم کمی زود است چرا که در این دو هفته فیلم جدیدی در سینماها اکران نشده و فیلم های قدیمی نیز تقریبا دچار افت فروش شده اند اما در کل با توجه به اینکه روزهای شنبه تقریبا کم فروش ترین روز هفته بود با این طرح فروش شنبه ها نیز زنده خواهد شد. به نظرم نیمبها شدن شنبه ها تاثیری بر فروش پنجشنبه و جمعه نخواهد داشت به دلیل اینکه اقشار کارمند و خانواده ها که در روزهای میانی هفته مشغله زیادی دارند در روزهای آخر هفته به سینما میآیند و روزهای میانی هفته نیز اغلب مخاطبان دانشجویان و جوانان هستند.
اکبر شاهپوری از مدیران سینما تیراژه۲ ضمن تاکید بر نیاز این طرح به تبلیغات برای دیده شدن بیشتر گفت: در دو هفته گذشته که این طرح اجرا شد فروش ما در روزهای یکشنبه و دوشتبه ضعیف تر شد چراکه مخاطبینی که در این دو روز به سینما میآمدند تصمیم گرفتند روز شنبه فیلم تماشا کنند. با تبلیغات بیشتر این طرح در آینده بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد و نتیجه آن را در ماه های آینده خواهیم دید.
با توجه به بررسیهای انجام شده و مقایسه آمار فروش سینماتیکت، برای شنبههای تمام بها در ماههای گذشته با شنبههای نیمبها (سه هفته اخیر) مشخص شد که سینماهای تهران در روزهای شنبه رشد ۲ برابری مخاطب و رشد بیش از ۵۰ درصدی فروش را داشتهاند.
منبع: صبا